Bart Fusers vertelt over zijn rol als softwareontwikkelaar binnen TotalLink 
18462
post-template-default,single,single-post,postid-18462,single-format-standard,bridge-core-2.7.6,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,,qode-title-hidden,qode_grid_1200,qode_popup_menu_push_text_top,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-26.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive

Bart Fusers vertelt over zijn rol als softwareontwikkelaar binnen TotalLink 

Bart Fusers vertelt over zijn rol als softwareontwikkelaar binnen TotalLink 

In dit artikel vertelt Bart Fusers over zijn rol in de organisatie en hoe hij bij TotalLink betrokken is. Hij vertelt over het proces van de technische ontwikkeling en hoe hij ervoor zorgt dat klanten een product krijgen dat past bij de manier van werken binnen de organisatie. Ten slotte vertelt hij ook nog wat over de toekomst van TotalLink. 

Bart Fusers

Wat is jouw rol binnen TotalLink?

Bart is vanaf de start van TotalLink al betrokken bij de organisatie. Bij TotalLink is hij actief als software developer en consultant. In de eerste jaren is hij dan ook verantwoordelijk geweest voor de technische ontwikkeling en vormgeving van de software “Ik ben goed in het maken van snelle berekeningen en analyses die ik toepas om met onze software-oplossingen ‘on top’ te blijven in de markt.” Hieraan voegt Bart nog toe dat hij het ‘manusje van alles’ is, verwijzende naar het feit dat hij niet alleen bezig is met software development. Ook kunnen de klanten bij hem terecht voor lastige vragen wanneer er iets niet duidelijk is. 

Dit klantcontact heeft de laatste jaren wel wat aanpassing nodig gehad. Voorheen ging Bart meerdere keren per week langs bij klanten, terwijl dit jaar de bezoeken op een hand te tellen zijn. Bart merkt wel dat het efficiënter werken is. “De klanten zijn ook gewend om via de Cloud te werken en applicaties af te nemen waardoor wij hen makkelijker kunnen helpen vanuit het eigen kantoor.” 

 

Hoe is de ontwikkeling van TotalLink tot stand gekomen?

Het is begonnen bij de gemeente Eindhoven. “Ik werd destijds ingehuurd door Cor voor een veelzijdige opdracht. Hierin hield ik mij voornamelijk bezig met het creëren van een Access database. Deze database was onder andere relevant voor de registratie van huurovereenkomsten, grondverkopen en nog 15 andere Access applicaties. Deze applicaties moesten uiteindelijk allemaal samengevoegd worden tot een groot contractbeheer systeem.” 

Toen Bart eenmaal aan het werk was bij de gemeente Eindhoven kwamen ze met de vraag of er ook een applicatie kon worden gemaakt voor het beheer van de grondexploitaties. Deze werden namelijk binnen het grond- en vastgoedbedrijf beheerd in Excel sheets, wat tot fouten had geleid. Men was op zoek naar een meer geborgd beheer proces. Destijds is het bij de gemeente Eindhoven nog volledig gebouwd in Access, waardoor de applicatie uit zijn voegen aan het groeien was. Bart en Cor kwamen tot de realisatie dat dit beter in een eigen webapplicatie gebouwd kon worden die goed vormgegeven kon worden met een sterke database. Op deze manier is TotalLink tot stand gekomen. 

Natuurlijk zijn hier ook uitdagingen geweest in het ontwikkelen van de applicatie. Zo vertelt Bart dat het een hele klus was om het systeem flexibel te maken. “Het is lastig om ervoor te zorgen dat iets toegevoegd kan worden zonder dat het systeem bij andere gemeentes hier last van krijgt. Daarnaast is het koppelen van TotalLink aan andere systemen een uitdaging geweest. Bij elke klant is er een koppeling met de financiële administratie gemaakt, zowel voor de facturatie van contracten als de boekingen en budgetten van een grondexploitatie. Daarnaast wordt (indien gewenst) gekoppeld met de BRP, Kamer van Koophandel, het kadaster, document management systemen, et cetera.” 

Voor welke organisaties is TotalLink geschikt?

De eerste opdracht werd uitgevoerd voor de gemeente Eindhoven, waarna de gemeente Veenendaal volgde. Het balletje begon te rollen waardoor steeds meer gemeentes werden toegevoegd aan het klantenbestand. Wat duidelijk naar voren kwam naar mate TotalLink bij meerdere gemeentes terecht kwam, was dat voor iedereen het systeem aangepast moest worden. Elke gemeente heeft namelijk andere behoeftes en werkwijzen. Zo werd het ook helder welke functies voor alle gemeentes van toepassing waren. Naarmate de tijd vorderde is een systeem ontwikkeld dat steeds beter aansluit op de werkwijzen en processen van de diverse klanten. Voor elke klant is de applicatie enorm flexibel in te stellen, waardoor bepaalde aspecten gepersonaliseerd kunnen worden. “Doordat er wordt aangesloten op de financiële administratie zit je met de kostenstructuur die bij een bepaalde gemeente gehanteerd wordt, dit moet allemaal instelbaar zijn. Het is hetzelfde systeem maar het is net even anders geconfigureerd zodat alleen de relevante velden worden getoond.” Dit maakt TotalLink geschikt voor elke gemeente, zowel groot als klein. 

``Dit maakt TotalLink geschikt voor elke gemeente, zowel groot als klein. ``

Hoe ziet de toekomst van TotalLink eruit?

De focus zal voorlopig blijven op de grond- en vastgoedsector. “Met de TotalLink applicatie zou je naar veel meer sectoren kunnen gaan, maar wij maken bewust de keuze om binnen dit gebied te blijven. Dit komt doordat wij ons specialiseren binnen een bepaald vakgebied. Wij hebben de kennis in huis binnen dit gebied. Deze kennis wordt ook geborgd door de samenwerking met PAS BV” Bart legt uit dat er beter kan worden geëxcelleerd in een bepaald vak dan dat je van alles een beetje doet. Op deze manier ontstaat er een onderscheidend vermogen en ben je als bedrijf veel waardevoller voor je klanten.