Algemeen
- Structuur TotalLink
- Navigeren
- Beheertegels
- Aanmaken, verwijderen, archiveren, en uit archief halen
- Aanmaken
- Verwijderen
- Archiveren
- Uit archief halen
- Favoriet item instellen en verwijderen
- Logboek
- TotalLink in een nieuw venster of tabblad openen
- Gebruikersbeheer
- Een nieuwe gebruiker toevoegen
- Rechten instellen van een gebruiker
- Wachtwoord toekennen/resetten
- Rapportages
- Downloadmanager
- Kaartfunctionaliteit
- Tekenen op de kaart
- Documenten
- Standaard documentenbeheer
- Kopiëren van documenten
- Geavanceerd documentenbeheer
- Documentenbeheer gekoppeld aan een DMS
Deze handleiding heeft als doel de gebruiker op weg te helpen met de meest gebruikte functies van Totallink. In het hoofdstuk Algemeen worden de functies van de applicatie toegelicht die voor iedere toepassing in het systeem gelden zoals navigeren, het logboek open, en een rapport opvragen. Daarnaast wordt in dit hoofdstuk de structuur van de applicatie nader toegelicht.
TotalLink is opgedeeld in tegels. Iedere tegel staat voor een bepaald proces. Bijvoorbeeld het aanmaken en beheren van erfpachten vindt plaats binnen de erfpachttegel, en het aanmaken van projecten vindt plaats binnen de projecttegel. Zo krijgt u alleen de informatie te zien, die van het belang is voor het proces waarmee u bezig bent.
Na het opstarten van Totallink opent het hoofdscherm. Vanuit dit scherm kunt u navigeren naar de detailpagina's, de kaart, de rapportagtool, en meer.
Binnen het detailscherm van een proces kunt u de informatie kwijt, die u nodig hebt om het proces uit te kunnen voeren. Zo kunt u bijvoorbeeld binnen het detailscherm van een project onder andere de uitgangspunten aangeven, de grondexploitatie invullen, projectrapportages uitdraaien, en meer.
Navigeren gebeurt via het hoofdscherm. Zodra er rechtsboven in de grijze balk een zoekterm wordt ingevoerd, geeft TotalLink per onderwerp de zoekresultaten weer. Tegels zonder resultaat worden verborgen. Zo blijft u altijd het overzicht behouden. Afhankelijk van de aan u toegekende rechten toont Totallink per onderwerp de laatst door u geopende items voorafgegaan door de door u gemarkeerde favoriete items. Gearchiveerde items komen altijd onderaan te staan.
Laatst geopende items
Favoriet gemarkeerde items
Gearchiveerde items
Door op een zoekresultaat te klikken opent TotalLink het betreffende onderwerp.
Via de homebutton linksboven in de hoek, kunt u van andere schermen weer terug navigeren naar het hoofdscherm.
Tegels die betrekking hebben op beheertaken zijn te vinden op het hoofdscherm . Klik op in de grijze balk aan de linkerkant. De werktegels maken nu plaats voor de beheertegels. Deze knop is alleen zichtbaar als je hier rechten op hebt.
Onder beheertaken vallen onder andere tegels met instellingen, processtegels, structuurtegels, en tegels voor applicatiebeheer.
Aanmaken
Het aanmaken van nieuwe items (projecten, erfpachten, enzovoorts) gebeurt via de tegels op het hoofdscherm.
Indien u geen ziet, dan hebt u mogelijk geen rechten om nieuwe items binnen de betreffende tegel aan te maken.
Verwijderen
Verwijderen van een item gebeurt binnen het item zelf.
LET OP! een verwijderd item is permanent weg. De gegevens vallen niet meer terug te halen. In sommige gevallen dient u eerst andere acties te voltooien voordat u een item definitief kan verwijderen.
Archiveren
Archiveren van een item gebeurt binnen het item zelf.
In tegenstelling tot verwijderen kunt een gearchiveerd item te allen tijde weer terughalen.
Uit archief halen
Uit het archief halen van een item gebeurt binnen het item zelf.
Alle wijzigingen binnen TotalLink worden inzichtelijk gemaakt in het logboek.
In het logboek kan men een tabblad selecteren waarop de mutaties van dit tabblad wordt getoond.
Van iedere mutatie worden de volgende gegevens getoond:
Het logboek is op te vragen door in het scherm waarvan u de logging wilt zien op het te klikken en vervolgens ‘logboek’ te selecteren.
Het is mogelijk om in TotalLink meerdere vensters en/of tabbladen naast elkaar te openen. Dit kan op twee manieren.
Manier 1:
Manier 2:
Beide manieren kunnen ook gebruikt worden bij de home- en navigatieknoppen. Zo kunt u bijvoorbeeld de kaart in een nieuw venster of tabblad openen. Of kunt u vanuit een detailscherm het hoofdscherm in een nieuw venster/tabblad openen via de home knop.
De functionaliteit gerelateerd aan het maken/aanpassen van een gebruiker is alleen beschikbaar indien u binnen TotalLink behoort tot de rechtengroep ‘Gebruikersbeheer’ of de rechtengroep 'Functioneel beheerder'. Neem contact op met de beheerder van TotalLink voor meer informatie over deze rechten.
Een nieuwe gebruiker toevoegen
Controleer eerst door te zoeken of de gebruiker nog niet in Totallink staat. Voeg daarna een nieuwe medewerker toe vanuit het hoofdmenu door te klikken op rechtsboven in de tegel.
Er opent vervolgens een leeg medewerker scherm.
Vul in het algemene tab de gewenste gegevens in zoals NAW. Doorloop vervolgens onderstaande stappen om van de aangemaakte relatie een gebruiker te maken.
Een medewerker toegang geven tot de applicatie
Een medewerker kan toegang tot de applicatie worden verleend via het beheertabblad. Ook kunt u hier naderhand aanpassingen maken aan de medewerker, zoals rechten toekennen, rechten afnemen en het wachtwoord resetten.
Rechten instellen van een gebruiker
Individuele rechten instellen:
Rechten van een andere gebruiker kopiëren:
Vervanging uit dienst tredende personen
Indien de functie van een uit dienst getreden gebruiker wordt overgenomen door een andere gebruiker kunnen alle instellingen van de uit dienst getreden gebruiker worden overgezet naar de vervangende gebruiker.
De vertrokken persoon wordt nu verwijderd (niet gearchiveerd!) en alle:
..worden overgezet naar de nieuwe persoon.
Wachtwoord toekennen/resetten
Rapporten zijn op te vragen door in de bovenbalk, rechtsboven op te klikken.
Algemene rapportages zijn te downloaden vanaf het hoofdscherm. Rapportages die gaan over een specifiek onderwerp zijn te downloaden vanaf het detailscherm- of tabblad van dat onderwerp. Een projectrapportage is bijvoorbeeld alleen te downloaden vanuit het detailscherm: 'Project'.
Een brief huurverhoging is bijvoorbeeld alleen te downloaden vanaf een overeenkomsttabblad.
Na het kiezen van een rapportage wordt deze op de achtergrond voor u samengesteld en vervolgens aan u aangeboden via de downloadmanager.
De downloadmanager laat de voortgang zien van het genereren van de door u geselecteerde rapportages en exportbestanden. U kunt de downloadmanager openen door op te klikken in de bovenbalk. In de downloadmanager zijn alleen de door u gekozen rapportages en exports zichtbaar.
Zodra een download klaar, ziet u de voortgangsindicator veranderen in . U kunt vervolgens het bestand downloaden door op de desbetreffende regel te klikken.
Wekelijks schoont de applicatie zelf alle bestanden ouder dan 1 week op. U kunt uw downloadmanager ook zelf opschonen door oude bestanden te verwijderen via .
Meerdere bestanden tegelijkertijd downloaden
Het is mogelijk om via de downloadmanager meerdere bestanden tegelijker te downloaden. De bestanden worden dan gebundeld en als een zip-bestand aan u aangeboden.
TotalLink heeft de beschikking over kaartfunctionaliteit. De overzichtskaart is te benaderen via het hoofdmenu door te klikken op aan de linkerkant in de grijze verticale balk.
Op het kaartscherm ziet u een grote kaart en de mogelijkheid om te filteren op deze grote kaart.
Zoeken op de kaart
Zoeken op de kaart kan op verschillende manieren. U kunt zoeken via de zoekcriteria of zoeken op adres via de zoekbalk op de kaart. Op welke zoekcriteria u kunt zoeken is afhankelijk van uw inrichting. De resultaten worden getoond als pointer op de kaart.
Kaartlagen aan of uit zetten
De kaart bestaat uit meerdere lagen. Zo kunt u bijvoorbeeld een luchtfoto, het bestemmingsplan, het kadaster of eigen informatie tonen. De lagen zijn aan en uit te zetten via de kaartwisselaar. Deze te vinden rechtsboven in de kaart.
De kaart opent met de lagen zoals u ze voor het laatst hebt ingesteld.
Sommige kaarten binnen TotalLink ondersteunen de optie: ‘Tekenen’. Hiermee kunnen bijvoorbeeld kavels, projectgebieden, leidingen, en meer worden getekend.
Een kaart waarop getekend kan worden is te herkennen aan het volgende icoon:
Door op dit icoon te klikken opent het tekencanvas. De kaart wordt geopend op een groter scherm en de tekenopties worden zichtbaar.
Tekenen
Teken kan via de gekleurde vlakken aan de linkerzijde van het scherm. Door over de kleuren heen te gaan met de muispointer, zie je wat de kleur representeert.
Het verschilt per kaart welke opties beschikbaar zijn. De gekozen optie bepaalt of er een lijn of een vlak wordt getekend. Vlakken geven tijdens het tekenen de vierkante meters weer in het geel en de lengte van het laatst getekende punt tot de muispointer in meters.
Lijnen geven zowel de lengte van het laatst getekende punt tot de muispointer, als de volledige lengte van de lijn in geel weer.
Een getekende lijn
Een getekend vlak
De volgende opties zijn beschikbaar tijdens het teken:
• Teken door op de kaart te klikken, de muis te bewegen en vervolgens een nieuwe punt neer te zetten via een muisklik. Er wordt nu lijn getekend tussen de twee punten.
• Door de linker ‘shift’ toets ingedrukt te houden (nadat je een startpunt hebt aangemaakt), kan er vrij worden getekend door de muis te bewegen.
• Met de ‘esc’ toets wordt het laatst getekende punt weer verwijderd.
• Sluiten kan door te dubbelklikken. Vlakken kunnen ook worden gesloten door te klikken op het startpunt van het vlak.
Aanpassen
Het aanpassen van tekeningen kan via het volgende icoon:
Aanpassen gaat als volgt:
• Selecteer de tekening die aanpast dient te worden.
• Er verschijnt nu een blauwe cirkel, wanneer je op een lijn van de tekening gaat staan.
• Houdt de muisknop ingedrukt en beweeg de muis om een punt op de lijn te verplaatsen. Laat de muisknop los om de aanpassing door te voeren.
Verwijderen
Het verwijderen van een tekening kan via het volgende icoon:
Verwijderen gaat als volgt:
• Selecteer de tekening die verwijderd dient te worden. Er verschijnt een bevestigingsknop.
• Klik op de ‘Verwijder’ knop om de tekening definitief te verwijderen. Klik op het kruisje om de verwijderactie te annuleren.
Snapfunctionaliteit
Via het snap icoon , kan snapfunctionaliteit aan
of uit
worden gezet.
Wanneer de snapfunctionaliteit aan staat, worden de lijnen van alle tekeningen op de kaart als het ware magnetisch. Zodra de muiscursor in de buurt van een getekende lijn komt, dan zal deze daar automatisch naar toe springen.
Deze functionaliteit is handig om bijvoorbeeld tekeningen strak tegen elkaar aan te tekenen. De snapfunctionaliteit werkt zowel in de tekenmodus, als in de aanpasmodus.
TotalLink kent een drietal mogelijkheden v.w.b. het documentenbeheer. Afhankelijk van de gekozen configuratie heeft TotalLink meer of minder mogelijkheden:
Bij het standaard documentenbeheer kunt u documenten bij een onderwerp via het detailscherm op het tabblad ‘Documenten’ opslaan en weer opvragen.
1. Opslaan van het document
Opslaan van documenten kan via de toevoegen knop, dit verloopt via onderstaande stappen:
Daarnaast kan een document worden opgeslagen door deze op de documententabel te slepen.
2. Opvragen van een opgeslagen document
Klik op het download icoon (pijltje naar beneden) vooraan de informatieregel van het document. Het bestand wordt nu opgehaald.
3. Opvragen van een opgeslagen document in een ander bestandsformaat
Afhankelijk van het bestandstype en de gekozen mogelijkheden binnen TotalLink, kunnen documenten in meerdere bestandsformaten worden opgehaald.
Zo kunnen Word bestanden bijvoorbeeld ten alle tijden, als pdf worden opgehaald.
Klik hiervoor op het bestandsformaat icoon, van het type bestand waarin je het document wilt hebben.
4. Document voorlopig verwijderen
Documenten kunnen in twee stappen worden verwijderd.
Klik op de schuif in de kolom ‘Prullenbak’ van het document dat je wilt verwijderen. Dit is altijd de laatste kolom van de documententabel.
Het document wordt nu in de prullenbak geplaatst. Deze is niet meer zichtbaar in de documententabel.
5. Document definitief verwijderen
Voer eerst de stap: 4. Document voorlopig verwijderen uit. Klik daarna op de schuif 'Toon inhoud prullenbak' om naar de prullenbak te gaan.
In de prullenbak zijn alle weggegooide documenten van het betreffende dossier te zien. Je kunt de documenten nog steeds downloaden, de versiehistorie terug bekijken(geavanceerd documentenbeheer), en kopiëren.
Door het schuifje 'Prullenbak' weer uit te zetten, wordt het document weer uit de prullenbak gehaald.
Via het kruisje aan het einde van de regel, kun je het document definitief verwijderen. Let op: dat betekent dat deze niet meer valt terug te halen.
Het is mogelijk om documenten te kopiëren. Kopiëren kan binnen dezelfde documententabel of naar een andere documententabel.
Om een document te kopiëren kan er geklikt worden op het ‘kopie’ icoon bij een document.
Er opent zich nu een dialoog. Met twee keuzemogelijkheden.
Je kiest eerst het soort onderwerp, waar het document naartoe wordt gekopieerd.
Onderwerpen zijn bijvoorbeeld: Project, relatie, erfpacht, etc. De onderwerpen die je te zien krijgt zijn afhankelijk van de rechten die je hebt.
Vervolgens kies je binnen het onderwerp waar het document naar toe gaat.
In onderstaand voorbeeld wordt het document gekopieerd naar de documententabel van project 1.
Om het kopiëren te starten kan er op de ‘Ok’ knop worden geklikt. Indien men het document toch niet wil kopiëren, dan kan men op de ‘annuleren’ knop klikken of op het kruisje in de rechterbovenhoek.
Zodra er op de ‘Ok’ knop is geklikt, wordt het kopieerproces gestart. De gebruiker krijgt een melding zodra het kopiëren al dan niet is gelukt. Onderstaande melding houdt in dat het kopiëren succesvol is gelukt.
De geavanceerde documentenbeheer module bevat extra functionaliteit ten op zichte van het reguliere documentenbeheer.
Zo kunnen Excel en Word bestanden vanuit de applicatie worden geopend, bewerkt en worden wijzigingen direct terug opgeslagen in TotalLink.
Ook kunnen sjablonen direct vanuit de documenten tabel worden aangemaakt. De sectie over sjablonen in de handleiding gaat hier dieper op in.
Document toevoegen
Documenten toevoegen kan op dezelfde manier als bij het standaard documentenbeheer, echter biedt de toevoegen knop extra mogelijkheden.
Wanneer hier op geklikt wordt, opent onderstaande dialoog.
Een Word of Excel document vanuit TotalLink wijzigen
Word en Excel bestanden kunnen op de volgende manier worden gewijzigd.
De historie van een document opvragen
U kunt de geschiedenis van een document steeds opvragen. Iedere tussenversie wordt bewaard. Dit is met name handig indien men nadien wil nagaan hoe een stuk tot stand is gekomen, met name bij juridische kwesties.
Indien een Word of Exceldocument wordt geopend vanuit TotalLink en na een mutatie weer terug wordt opgeslagen in TotalLink, dan wordt de vorige versie daarbij automatisch bewaard.
1.) Gebruik het uitschuifpijltje om de regel uit te vouwen.
2.) De versiehistorie van het document is nu zichtbaar. Je kunt de oudere versies downloaden en bekijken.
Een vorige versie terugzetten
Het kan voorkomen dat je een oude versie van een document wilt terugzetten en hiermee wilt verder gaan.
Dit kan door de historie op te vragen van het document, de versie te openen waarmee je wilt verdergaan, en deze weer terug in TotalLink op te slaan.
Het document wordt vervolgens behandeld door TotalLink als zijnde een mutatie. De versie die wordt overschreven wordt dus ook bij deze actie automatisch bewaard in de versiehistorie.
Zodoende gaat er nooit een versie van het document verloren
TotalLink kan gekoppeld worden aan een DMS. Dit kan op twee manieren worden ontsloten.
1-weg
Bestanden worden opgehaald uit het DMS en getoond in TotalLink, waarvan uit je ze kunt downloaden. Bestanden worden echter niet terug opgeslagen in het DMS.
2-weg
Dit betreft een volledige synchronisatie van (relevante) documenten tussen TotalLink en het DMS.
Bestanden worden opgehaald uit het DMS en getoond in TotalLink, waarvan uit je ze kunt downloaden. Ook worden bestanden terug opgeslagen in het DMS.
TotalLink ondersteunt het gebruik van Word sjablonen. Doormiddel van zogeheten ‘MergeFields’ in Word, kan TotalLink een sjabloon vullen met waardes uit de applicatie. In dit hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je sjablonen kunt gebruiken en beheren. Er wordt besproken hoe een sjabloon te configureren in Totallink en hoe je een sjabloon kan inrichten voor de ondersteunde sjabloontypes.
Wanneer een sjabloon beschikbaar is voor een onderwerp, dan valt deze uit te draaien bij dat onderwerp in de rapportage tool. Dit kan zowel in Word, als in pdf formaat.
Door te klikken op het Word of pdf icoon in de ‘exporteren naar’ balk, kan een sjabloon worden gekozen .
Iedere regel in de tabel staat gelijk aan een document. Hierbij wordt een eventueel ingestelde filter in acht genomen. De ‘te tonen kolommen’ en ‘totaliseren’ kolommen worden NIET overgenomen in het sjabloon.
De sjablonen worden als een zip gegenereerd en via de downloadmanager aangeboden.
Het is mogelijk om een sjabloon om te zetten naar een rapportage, dan wordt deze zichtbaar in het printmenu. In het hoofdstuk over de rapportagetool wordt beschreven hoe een dergelijk rapport kan worden aangemaakt.
Onderstaande functionaliteit is alleen beschikbaar, indien de document management module is afgenomen.
Sjablonen kunnen worden aangemaakt vanuit de documenten tabel van een tegel.
Dit kan als volgt:
Het sjabloon valt nu te downloaden, te bewerken en als pdf uit te draaien vanuit TotalLink. Eventuele verdere wijzingen worden in TotalLink opgeslagen. Ook kunnen oudere versies worden hersteld via de versiehistorie.
Sjablonen zijn altijd gekoppeld aan een onderwerp. Het onderwerp bepaalt waar het sjabloon beschikbaar is. De onderwerpen zijn te benaderen via de onderwerp tegel, deze staat bij de beheertegels.
Het aanmaken en beheren van de onderwerpen zelf, valt buiten de scope van deze handleiding. Dit zal voornamelijk door een TotalLink consultant worden gedaan.
Op het algemeen scherm van een onderwerp zijn een 3-tal tabellen beschikbaar.
Sjabloonvelden
Deze tabel bevat alle velden die binnen het onderwerp beschikbaar zijn als sjabloon.
Sjabloontabellen
Deze tabel bevat de beschikbare tabellen die gebruikt kunnen worden in het sjabloon.
De beschikbare tabellen worden veelal voorgedefineerd door de TotalLink consultant. De sjabloon beheerder kan via het uitklappijltje zaken instellen, zoals: het label, welke kolommen er in staan, de breedte en meer.
Berekende sjabloonvelden
De berekende sjablonen zijn speciale velden die zijn ingericht door de TotalLink consultant. Dit kunnen velden zijn, zoals de huidige datum tot het eindresultaat van een complexe berekening.
Het sjabloon bevat de specifieke sjabloon instellingen. Hier kan een sjabloon bestand worden toegevoegd en bewerkt. Ook biedt dit scherm de mogelijkheid tot specifieke formatering opties.
Het is mogelijk om bepaalde formatering af te dwingen. Bijvoorbeeld om datums als ‘2022-03-08’ weer te geven in plaats van ’08-03-2022’. De formateringsmogelijkheden zijn afhankelijk van het type veld.
Voor meer informatie over het ingeven van een eigen formatering zie:
Het instellen kan via het algemeen tabblad van een onderwerp of op het tabblad van een sjabloon. Door het openklap pijltje te selecteren bij de ‘sjabloon velden’, ‘berekende sjabloonvelden’ of ‘de velden in sjabloon’ tabellen worden de formatering opties zichtbaar.
De formatering instellingen op het algemeen tabblad gelden voor ALLE sjablonen, die zijn gekoppeld aan het betreffende onderwerp. De formatering instellingen bij een sjabloon gelden alleen voor dat sjabloon en hebben voorrang over de algemene instellingen.
Word sjablonen maken gebruiken van zogeheten MergeFields als tags, die vervangen worden met gekoppelde waardes door TotalLink, wanneer het sjabloon wordt uitgedraaid.
Stel, het ‘huidige jaarbedrag’ is gewenst in een sjabloon. Dan kan deze als volgt worden toegevoegd:
Afhankelijk van de Word versie en taalinstellingen kan deze optie anders heten of ergens anders staan.
Afhankelijk van de word versie en taalinstellingen kan deze optie anders heten of ergens anders staan.
Afhankelijk van de Word versie en taalinstellingen kan deze optie anders heten of ergens anders staan.
Aandachtspunten:
Afhankelijk van de Word versie en taalinstellingen kan deze optie anders heten of ergens anders staan.
TotalLink bevat vele koppelvlakken. In sommige gevallen zijn deze al dan niet deels door de beheerder zelf te configureren.
In deze sectie wordt per koppeling uitgelegd hoe deze door de beheerder zelf is te configureren. Staat een koppeling er niet bij, dan valt deze momenteel niet zelf door
een beheerder te configureren.
Vanuit het hoofdscherm kan in de grijze balk op het tandwiel icoon worden geklikt. Hiermee worden de beheertegels van TotalLink zichtbaar gemaakt.
Zoek vervolgens op SmartDocs middels het zoekveld. In de tegel 'Externe verbindingen' kan er vervolgens geklikt worden op het zoekresultaat 'SmartDocs'
In het Algemeen tabblad kunnen de instellingen worden gedaan met betrekking tot het opzetten van de verbinding en het authentiseren op de SmartDocs service endpoint.
Denk aan de naam van het endpoint, gebruikersnaam, wachtwoord, enzovoorts.
De basis van de beschikbare velden in TotalLink wordt gevormd via het onderwerp 'SmartDocs'. De velden die aan dit onderwerp worden toegevoegd zijn beschikbaar om aan te bieden aan SmartDocuments. (Zie de sectie over het toevoegen van velden aan onderwerpen voor de specifieke uitleg.) In het sjabloonvelden tabblad wordt de link gelegd tussen het 'SmartDocs' onderwerp in TotalLink en de SmartDocuments sjabloon generator. In de verschillende dossier schermen kunnen velden via de beheermodus worden toegevoegd aan de onderwerpen. In dit scherm kan van deze toegekende velden vervolgens worden aangegeven hoe deze in het “Vrije inhoud” deel van het SmartDocs Verzoek om documentgeneratie (Di02) dienen te worden opgenomen.
Tot slot kunnen de beschikbare Sjablonen worden opgegeven in het tabblad Externe sjablonen. De naam van het sjabloon in de eerste kolom dient voor de weergave in het print menu bij het TotalLink dossier en mag dus afwijken van de sjabloonnaam in SmartDocs. De naam in de tweede kolom is de exacte identificatienaam van het sjabloon in SmartDocs, deze mag niet afwijken, anders wordt de sjabloon niet herkend tijdens het document generatie verzoek. Eventueel kan in de Documentcategorie kolom een categorie worden gekozen. Het nieuwe document wordt dan in TotalLink direct in deze categorie opgeslagen bij het dossier. Indien ook met Corsa wordt gewerkt en de categorie is voorzien van een Corsa DSP code (in te stellen in de Externe verbindingen tegel onderdeel Corsa), wordt het document meteen in Corsa opgeslagen en wordt het veld #CORSANUMMER# vervangen door het werkelijke Corsa Documentnummer.